Pembuka Bicara



Ingatan daripada saya, jika belum solat, tunaikanlah solat terlebih dahulu kerana solat merupakan tiang agama. Solat dapat membantu mencegah dan melindungi diri kita daripada perbuatan mungkar. Jom kita tegakkan agama Allah dengan bersolat. Bagi yang telah bersolat, bolehlah meneruskan pembacaan. Lapangkan dada dan luaskan fikiran.

Saturday, April 19, 2014

Sentiasa Dahulukan Allah



Tatkala diri dihambat kesedihan atas segala yang berlaku, aku sedar bahawa masa yang telah berlalu tidak akan dapat diputar kembali. Aku berasa ralat kerana tidak rapat dengan insan ini. Begitulah. Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. Hanya Allah yang menguasai dan memiliki tiap-tiap sesuatu. Aku sandarkan segala bentuk kesedihan ini kepada Allah. Hanya Dia yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui lagi Maha Penyayang. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosanya yang lalu dan menjadikannya dalam kalangan hambaNya yang memperoleh syurga. Hidup tetap perlu diteruskan.

Kita diberikan peluang untuk bernafas pada hari ini kerana Allah mengizinkan kita untuk terus bertaubat kepadaNya. Mohonlah ampun kepadaNya, semoga dengan sifatNya yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang maka dosa-dosa kita yang lalu diampunkan. Dahulukan hubungan kita dengan Allah, maka Allah akan mendahulukan kita. Usah biarkan kesibukan kita mencari dunia menjadi punca hubungan kita dengan Allah terputus. Insan yang berjaya ialah insan yang sentiasa bergerak merapati Allah.