Pembuka Bicara



Ingatan daripada saya, jika belum solat, tunaikanlah solat terlebih dahulu kerana solat merupakan tiang agama. Solat dapat membantu mencegah dan melindungi diri kita daripada perbuatan mungkar. Jom kita tegakkan agama Allah dengan bersolat. Bagi yang telah bersolat, bolehlah meneruskan pembacaan. Lapangkan dada dan luaskan fikiran.

Saturday, July 6, 2013

Nasihat (16)


Moga-moga begitulah. Biarpun kita tidak melihat Allah, tetapkanlah rasa cinta kita kepada Allah dalam hati. Yakinlah bahawa jika kita merinduiNya, Allah jua pasti menyayangi kita. Ayuh perbanyakkan zikir kepada Allah SWT terutama ketika bulan Ramadan yang akan tiba tidak lama lagi. Sekadar berzikir seratus kali SubhanaAllah, namun itu sudah memadai bagi kita yang masih lagi berusaha secara perlahan-lahan mendekatkan diri kepadaNya. Apapun, keupayaan untuk istiqamah tetap menjadi ukuran. Lama-kelamaan, lidah kita akan terbiasa menyebut zikrullah dan akhirnya, kita akan menambah bilangan dan kualiti bacaan zikir setiap hari. Selain memberikan ganjaran pahala, rasa cinta kepada Allah SWT turut bertambah. Tambahan pula, lebih banyak nikmat akan Allah kurniakan kepada kita sebagai balasan kita sentiasa mengingatiNya. Nikmat tidak semestinya dalam bentuk kekayaan. Nikmat yang paling menjadi dambaan kita ialah nikmat kesihatan. Semoga fizikal kita sentiasa sihat sepanjang bulan Ramadhan tahun ini agar lebih banyak amal ibadah boleh dilaksanakan. InsyaAllah. Amin.


p/s: Sesiapa yang memiliki gambar di atas, mohon pengkonsian ya. InsyaAllah, ganjaran pahala tersedia buat insan yang memiliki gambar di atas.