Pembuka Bicara



Ingatan daripada saya, jika belum solat, tunaikanlah solat terlebih dahulu kerana solat merupakan tiang agama. Solat dapat membantu mencegah dan melindungi diri kita daripada perbuatan mungkar. Jom kita tegakkan agama Allah dengan bersolat. Bagi yang telah bersolat, bolehlah meneruskan pembacaan. Lapangkan dada dan luaskan fikiran.

Saturday, October 23, 2010

Satu Pencapaian

Aku berjalan perlahan-lahan menuju ke kantin. Aku membawa bekal makananku bersama. Ibuku telah membekalkan sebungkus nasi lemak berlaukkan ayam goreng dan sebotol air kosong. Sebaik sahaja aku tiba di kantin, aku mencari tempat duduk yang sesuai untuk aku makan bekal makananku itu. Tiba-tiba aku disapa oleh Cyrus, rakan sekelasku yang cemerlang dari segi akademiknya. Dia mempelawaku makan bersamanya. Aku menyambut sapaanya itu. Setelah itu, aku pun berjalan keluar dari kantin lalu aku pergi ke surau untuk menunaikan solat fardu zuhur. Sewaktu aku sedang bersolat itu, aku merasakan yang diriku ini semakin dekat kepadaNya. Hatiku juga menjadi tenang dan fikiranku menjadi lapang. Sewaktu aku sedang bersujud, aku berdoa dalam hati supaya aku mendapat keputusan yang cemerlang dalam Sijil Penilaian Menengah (SPM). Begitu juga sewaktu aku berdoa setelah selesai bersolat. Sewaktu aku sedang memakai kasut sekolahku, aku ditegur oleh Cikgu Nazri. Beliau bertanya khabar tentang keluargaku. Aku menjawab pertanyaanya itu dengan sopan. Cikgu Nazri memandangku dengan senyuman yang lebar. Aku berasa janggal pula. Jarang aku lihat Cikgu Nazri membuat senyuman seperti itu. Seolah-olah ada sesuatu yang dirahsiakan daripada pengetahuanku. Bila ku tanya kepadanya, beliau kata RAHSIA. Tidak mengapalah. Tetapi, aku masih tidak berpuas hati. Aku terus berjumpa dengan Cikgu Ruhana. Katanya, ada sesuatu yang membuatkan hati semua para guru gembira. Itu fasal hari ini semua guru-guru asyik tersenyum apabila memandang wajahku. Apabila aku berada di kelas, aku berasa gelisah. Aku ingin mengetahui apa yang membuatkan hati para guru gembira. Pelbagai soalan-soalan yang belum lagi terungkai muncul di benak fikiranku. Esok merupakan hari penentuan. Keputusan SPM bakal tiba. Hatiku semakin risau. Segala-galanya aku serahkan kepada Yang Maha Pencipta. Pada malam itu, aku tidak lena hendak tidur. Tidurku tidak seperti selalu. Pada keesokan harinya, guru besar mengumumkan nama-nama murid untuk mengambil keputusan SPM. Aku memandang wajah guru besar. Cikgu Ruhana pula memandang wajahku. Setelah itu, nama aku dipanggil. Aku berasa sungguh gembira kerana mendapat 12 A dalam SPM. Slip tu dekatkan ke hati. Ibu angkatku, Cikgu Ruhana mengucapkan syabas kepadaku. Rakan-rakanku pula mengucapkan tahniah kepadaku. Ibu bapaku mencium pipiku. Aku merasakan yang doakan yang telahku pohon dimakbulkan oleh Yang Maha Mengetahui. Aku telah mendapat tawaran untuk belajar di luar negara. Tetapi, aku menolak. Aku ingin belajar di universiti tempatan. Aku telah mengisi borang pemohonan untuk memasuki Universiti Malaya. Pencapaianku terus meningkat sehinggalah ke peringkat Ph.D. Aku telah mengambil ijazah dalam bidang Sains Biologi di universiti tersebut. Pada suatu hari, aku telah ditemu ramah oleh seorang wartawan. Wartawan itu cuma bertanyakan satu soalan sahaja kepadaku : "Bagaimanakah Rashid boleh berjaya sehingga ke peringkat ini?" Ini jawapanku: "Saya sebenarnya tidak akan berjaya sehingga ke peringkat ini sekiranya tanpa bantuan para guru dan pensyarah. Mereka telah memcurahkan tenaga dan bakti mereka kepada saya supaya saya berjaya kemudian hari" Setelah itu wartawan itu pun meminta diri untuk pulang. Beliau mengucapkan terima kasih kepadaku kerana sudi ditemu ramah. Setelah itu, aku pun memandang ke langit. Aku terbayang wajah guru-guruku yang kini masih mencurahkan bakti dia sekolah lamaku. Aku tersenyum sedirian. Aku sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka.