Pembuka Bicara



Ingatan daripada saya, jika belum solat, tunaikanlah solat terlebih dahulu kerana solat merupakan tiang agama. Solat dapat membantu mencegah dan melindungi diri kita daripada perbuatan mungkar. Jom kita tegakkan agama Allah dengan bersolat. Bagi yang telah bersolat, bolehlah meneruskan pembacaan. Lapangkan dada dan luaskan fikiran.

Monday, October 4, 2010

Pengorbanan Seorang Guru

Cikgu Ruhana berjalan perlahan-lahan menuju ke kelas 5 Bestari. Ketua kelas 6 Bestari, Denesh sedang membawa peralatan mengajar yang diperlukan oleh Cikgu Ruhana ke kelas. Sebaik sahaja masuk ke kelas, semua murid-murid tahun 5 Bestari mengucapkan Selamat Sejahtera kepada Cikgu Ruhana. Setelah itu, Cikgu Ruhana pun menulis latihan di papan putih. Murid-murid tahun 5 Bestari mengeluarkan buku latihan Matematik. Sebanyak 100 soalan ditulis oleh Cikgu Ruhana. Semua murid disuruh menghantar kerja rumah itu pada keesokan hari. Setelah itu, Cikgu Ruhana duduk di meja guru lalu beliau mengeluarkan telefon bimbitnya itu. Beberapa minit kemudian, Hakim menghantar buku latihannya itu. Dia memandang Cikgu Ruhana. Wajahnya kelihatan muram dan sedih. Seolah-olah ada masalah yang melanda dirinya. Beliau sedang memandang ke langit. Seketika itulah air matanya mengalir deras. Aku yang duduk berhadapan dengan Cikgu Ruhana ternampak yang beliau sedang menangis. Hakim memberi isyarat tangan kepadaku. Kemudian, aku pun berganjak dari tempat dudukku. Aku memandangnya lalu ku tanyakan masalah yang beliau hadapi. Beliau masih lagi memandang ke langit. Ditatapnya lama-lama. Setelah itu, Cikgu Ruhana pun air matanya yang bergenang di kelopak matanya supaya tidak dilihat orang. Kemudian, Cikgu Ruhana duduk semula di kerusinya. Beliau memandang aku dan Hakim. Aku dan Hakim saling memandang. Seketika itulah Cikgu Ruhana menceritakan masalah yang beliau hadapi kepada kami. Aku terkejut mendengar pengakuan Cikgu Ruhana. Hakim tersentak mendengar cerita tersebut. Cikgu Ruhana akan bertukar sekolah lain pada tahun hadapan! Tidak kusangka Cikgu Ruhana sanggup bertukar ke sekolah lain. Katanya, beliau inginkan sekolah yang dekat dengan rumahnya. Jarak antara  rumahnya yang terletak di Selayang dan Sentul sejauh 13 kilometer. Hakim cuba memujuknya dan menyuruhnya berfikir masak-masak dengan keputusan yang diputuskan. Namun begitu, semuanya sudah terlambat. Kementerian Pelajaran Malaysia telah meluluskan borang pemohonan Cikgu Ruhana. Aku dan Hakim berasa kecewa akan keputusan muktamad yang diputuskan oleh Cikgu Ruhana. Tidak lama lagi, hilanglah seorang lagi guru Matematik di sekolah kami. Kemudian, kami pun berjalan semula ke tempat duduk kami. Aku ingi nmenyiapkan kerja rumah aku tadi yang tertangguh. Hakim pula mengeluarkan buku latih tubi Matematik untuk membuat latih tubi supaya keyakinannya untuk menjawab soalan Matematik bertambah mantap. Cikgu Ruhana memandang kami berdua dengan perasaan sayu. Beliau sedar pada tahun hadapan, kami akan menduduki satu  perperiksaan penting iaitu UPSR. Setelah keputusan UPSR tiba, aku dan Hakim terkejut kerana melihat Cikgu Ruhana masih lagi berada di sekolah kami. Kami tertanya-tanya dengan perkara yang berlaku itu. Cikgu Ruhana memberitahuku yang beliau telah membatalkan segala borang pertukaran sekolah. Beliau berkata yang beliau akan terus berkhidmat di sekolah ini selagi hayat dikandung badan. Aku dan Hakim berasa sungguh gembira. Cikgu Ruhana tersenyum melihat telatah kami berdua. Setelah itu, aku pun mendongakkan kepalaku lalu kupandang ke langit. Aku berkata di dalam hati. "Pengorbanan seorang guru tidak dapat dinilai dengan harta benda. Aku berjanji yang aku akan belajar bersungguh-sungguh untuk membanggakan hati Cikgu Ruhana."