Pembuka Bicara



Ingatan daripada saya, jika belum solat, tunaikanlah solat terlebih dahulu kerana solat merupakan tiang agama. Solat dapat membantu mencegah dan melindungi diri kita daripada perbuatan mungkar. Jom kita tegakkan agama Allah dengan bersolat. Bagi yang telah bersolat, bolehlah meneruskan pembacaan. Lapangkan dada dan luaskan fikiran.

Thursday, September 16, 2010

Hari Penentuan

Hari penentuan bagi murid-murid Tahun 6 bakal tiba. Pada hari itu, semua murid-murid tahun enam akan menghadapi satu ujian yang akan menentukan destinasi mereka yang seterusnya. Ibu bapa pula mendoakan kejayaan anaknya pada hari itu manakala anaknya memohon restu daripada ibu bapa serta para guru di sekolah supaya didoakan kejayaannya dalam peperiksaan tersebut. Ketika berada di dewan peperiksaan, perasaan berdebar-debar datang secara tiba-tiba. Jantung berdegup kencang. Risau akan soalan yang bakal keluar sebentar lagi. Susah atau senang. Namun, bagi yang sudah bersedia menghadapi ujian tersebut, mereka hanya kelihatan tenang sahaja. Begitulah reaksi mereka. Begitu juga dengan saya nanti. Pada minggu hadapan, saya berdoa kepada Tuhan agar dibukakan pintu hati saya supaya dapat menjawab soalan itu dengan mudah setiap kali memasuki dewan peperiksaan. Saya juga berharap agar keluarga serta para guru di sekolah mendoakan kejayaan saya nanti. Harapan saya adalah untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan UPSR supaya dapat membanggakan hati keluarga dan para guru di sekolah. Insyallah. =)