Pembuka Bicara



Ingatan daripada saya, jika belum solat, tunaikanlah solat terlebih dahulu kerana solat merupakan tiang agama. Solat dapat membantu mencegah dan melindungi diri kita daripada perbuatan mungkar. Jom kita tegakkan agama Allah dengan bersolat. Bagi yang telah bersolat, bolehlah meneruskan pembacaan. Lapangkan dada dan luaskan fikiran.

Sunday, September 19, 2010

Insan

Dalam ketidaktentuan hala mencari masa depan, adalah insan datang membantu. Insan itu merupakan seorang guru. Beliau telah banyak mengajar kami selaku murid-murid tentang erti kehidupan yang sebenarnya.Beliau selalu memberikan nasihat dan dorongan  kepada kami supaya belajar bersungguh-sungguh dan banyak beribadat. Sungguhpun keputusan yang kami dapat setiap kali selepas ujian diadakan rendah, namun guru itu masih lagi bersemangat untuk terus mengajar dan mendidik kami supaya kami menjadi seorang murid yang cemerlang. Semangatnya yang kental itu menjadikan kami bersemangat untuk belajar dan terus berusaha gigih. Kini, aku telah berjaya menjejakkan kaki ke menara gading. Dan tidak lama lagi aku akan mengambil ijazah sarjana muda dalam bidang sains asas tani di sebuah iniversiti terkenal di United Kingdom (UK). Kendatipun  aku telah berjaya menjejakkan kaki ke menara gading, namun guruku masih lagi berada di sekolah lamaku ketika di sekolah rendah dan sekolah menengah. Insan itu masih lagi mencurahkan baktinya kepada murid-murid di sekolah itu dengan cara mengajar mereka dan mendidik dengan sepenuh keikhlasan hati. Aku berbangga kerana dikurniakan seorang guru yang berdedikasi dan bersemangat seperti itu. Aku berjanji bahawa aku akan belajar bersungguh-sungguh demi membanggakan hati guruku itu yang telah banyak berkorban masa dan waktu bersama keluarga kerana ingin melihat kejayaanku di kemudian hari dan ibu bapaku yang baik dan selalu memberikan aku keperluan asas aku untuk aku ke sekolah sewaktu kecil dahulu.