Pembuka Bicara



Ingatan daripada saya, jika belum solat, tunaikanlah solat terlebih dahulu kerana solat merupakan tiang agama. Solat dapat membantu mencegah dan melindungi diri kita daripada perbuatan mungkar. Jom kita tegakkan agama Allah dengan bersolat. Bagi yang telah bersolat, bolehlah meneruskan pembacaan. Lapangkan dada dan luaskan fikiran.

Monday, September 27, 2010

Kasih Sayang

Saya mempunyai seorang kawan. Namanya Fadzil. Dia dilahirkan di dalam sebuah keluarga yang berada. Sungguhpun begitu, dia tidak pernah menunjuk-nunjuk kekayaan dirinya dan dia selalu memberi sedekah kepada anak-anak yatim. Selain itu, Fadzil juga seorang murid yang cerdik di sekolah saya. Dia sentiasa mendapat 5A dalam setiap ujian yang diadakan. Dia menjadi bahan rujukan kepada murid-murid lain. Namun, saya selalu melihat dia termenung sendirian dan bermurung. Apabila saya tanyakan hal yang sebenarnya berlaku kepada dia, dia tidak menjawab pertanyaan saya itu. Guru-guru juga berasa risau melihat sikapnya yang berubah semenjak ini. Perperiksaan UPSR kian menjelang.
Ibu angkatnya iaitu Cikgu Ruhana cuba memujuknya dan menanyakan masalah yang melanda dirinya itu dengan lembut. Seketika itulah air matanya bergenang di kelopak matanya. Dia memberitahu Cikgu Ruhana yang ibu bapanya telah ke luar negara semenjak dia berusia tujuh tahun lagi, lebih kurang lima bulan selepas ibu bapanya mendaftarkan nama dirinya sebagai pelajar di sekolah saya itu. Setelah Fadzil mengetahui nombor telefon bimbit ibu bapanya, dia pun menelefon mereka. Namun, mereka tidak pun menjawab panggilannya itu. Berkali-kali dicubanya namun tidak berhasil. Kini, tinggallah Fadzil sendirian tanpa sesiapa disisinya untuk membimbingnya ke jalan kebenaran lebih-lebih lagi dia itu anak tunggal. Dia memberitahu Cikgu Ruhana yang dia rindukan kasih sayang daripada ibu bapanya. Dia sentiasa melihat ibu bapa murid-murid lain bermain dan bergembira bersama anak mereka. Dia juga ingin merasai pengalaman bersama ibu bapa seperti itu. Setelah itu, air mata Cikgu Ruhana mengalir deras dari kelopak matanya. Beliau tidak menyangka yang ibu bapa Fadzil sanggup meninggalkan dia sedemikian rupa. Kebetulan beberapa orang guru berada di situ. Lalu, Cikgu Ruhana meminta pendapat daripada Cikgu Azlina dan Cikgu Noni untuk menjadikan Fadzil sebagai anak angkatnya. Dua orang guru itu bersetuju dengan pendapat Cikgu Ruhana. Kini, Fadzil tinggal bersama ibu bapa angkatnya tinggal di sebuah rumah banglo tiga tingkat di Rawang yang dibeli oleh ayah kandung Fadzil satu ketika dahulu. Dapatlah Fadzil akan kasih sayang yang selama ini diidamkannya seperti orang lain. Apabila keputusan UPSR diumumkan, Fadzil berjaya mendapat 5A dalam ujian tersebut. Ibu bapa angkatnya mengucapkan tahniah kepadanya. Saya mengucapkan syabas kepadanya kerana berjaya mendapat 5A dalam UPSR. Kini, dia telah mempunyai hala tujunya sendiri. Begitu juga dengan saya. Walau di mana sahaja saya berada, pasti saya akan teringatkan rakan karib saya iaitu Fadzil. Saya sentiasa mendoakan kejayaannya.