Pembuka Bicara



Ingatan daripada saya, jika belum solat, tunaikanlah solat terlebih dahulu kerana solat merupakan tiang agama. Solat dapat membantu mencegah dan melindungi diri kita daripada perbuatan mungkar. Jom kita tegakkan agama Allah dengan bersolat. Bagi yang telah bersolat, bolehlah meneruskan pembacaan. Lapangkan dada dan luaskan fikiran.

Sunday, September 26, 2010

Janji

Saya mempunyai seorang guru. Namanya Cikgu Ali. Beliau seorang guru yang rajin, peramah dan bersemangat tinggi. Saya selalu menegurnya setiap kali terserempak dengannya di mana sahaja. Umurnya kini lebih kurang 53 tahun. Beliau mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu. Beliau senantiasa memberikan latihan pemahaman kepada kami supaya dapat meningkatkan ilmu pengetahuan kami. Namun begitu, perperiksaan penting bagi saya dan rakan-rakan hampir tiba. Perperiksaan itu ialah UPSR. Saya telah berusaha gigih dengan cara mengulang kaji pelajaran dan membuat latihan sebanyak mungkin. Ini kerana saya telah berjanji dengan Cikgu Ali dan guru-guru yang lain untuk mendapat 5A dalam UPSR. Dua hari sebelum perperiksaan itu, saya dikejutkan dengan suatu berita yang menggemparkan satu kawasan sekolah. Cikgu Ali telah meninggal dunia. Beliau meninggal dunia disebabkan oleh penyakit lemah jantungnya yang menyerangnya pada malam kejadian. Ketika itulah kesedihan dan kecewaan mula timbul di jiwa. Saya berasa tidak bersemangat untuk menjawab kertas ujian tersebut. Walaupun saya sedar bahawa perperiksaan UPSR kian menjelang namun, kesedihan itu masih lagi terpahat di jiwa. Namun begitu, kesemua guru-guruku memberitahuku bahawa saya telah berjanji kepada Cikgu Ali untuk mendapat 5A dalam UPSR. Barulah saya teringat akan janji yang telah saya lafazkan itu. Ketika itu saya mula bersemangat untuk menjawab kertas soalan UPSR itu. Apabila tiba keputusan UPSR diumumkan, saya berjaya mendapat 5A dalam UPSR. Saya berasa sangat gembira kerana dapat mengotakan janji saya kepada Cikgu Ali. Semoga Cikgu Ali ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin.