Pembuka Bicara



Ingatan daripada saya, jika belum solat, tunaikanlah solat terlebih dahulu kerana solat merupakan tiang agama. Solat dapat membantu mencegah dan melindungi diri kita daripada perbuatan mungkar. Jom kita tegakkan agama Allah dengan bersolat. Bagi yang telah bersolat, bolehlah meneruskan pembacaan. Lapangkan dada dan luaskan fikiran.

Monday, November 25, 2013

Gaza Terancam



Mengharungi samudera kehidupan
Kita ibarat para pengembara
Hidup ini adalah perjuangan
Tiada masa tuk berpangku tangan
 
Setiap tetes peluh dan darah
Tak akan sirna ditelan masa
Segores luka di jalan Allah
Kan menjadi saksi pengorbanan
 
Allah Ghoyatuna
Arrasul Qudwatuna
Al-Quran Dusturuna
Al-Jihadu Sabiluna
 
Almautu Fisabilillah
Asma Amanina
 
Allah adalah tujuan kami
Rasulullah teladan kami
Al-Quran pedoman hidup kami
Jihad adalah jalan juang kami
 
Mati di jalan Allah adalah
Cita-cita kami tertinggi
 
 
Ulang semula
 
Mengharungi samudera kehidupan
Kita ibarat pengembara
Hidup ini adalah perjuangan
Tiada masa tuk berpangku tangan
 
Setiap tetes peluh dan darah
Tidak akan sirna ditelan masa
Segores luka di jalan Allah
Kan menjadi saksi pengorbanan
 
Allah Ghoyatuna
Arrasul Qudwatuna
Al-Quran Dusturuna
Al-Jihadu Sabiluna
 
Almautu Fisabilillah
Asma Amanina
 
Allah adalah tujuan kami
Rasulullah teladan kami
Al-Quran pedoman hidup kami
Jihad adalah jalan juang kami
 
Mati di jalan Allah adalah
Cita-cita kami tertinggi
Cita-cita kami tertinggi.







Aku mula berkenan dengan lagu ini setelah mengikuti Kem Dakwah Bil Hal yang diadakan di Masjid Jamek, Kuala Lumpur. Mungkin rentaknya tidak sesedap rentak yang dihasilkan oleh kumpulan Hijjaz, UNIC mahupun Inteam. Namun begitu, pengisiannya cukup cantik. Aku juga telah meluangkan sedikit masa untuk berkunjung ke laman salah seorang rakan yang aku temu di kem dakwah tersebut. Alhamdulillah, beliau juga sudah memuatkan lagu ini di lamannya. Aku benar-benar berharap agar lagu sebegini dapat membangkitkan kesedaran dalam jiwa remaja-remaja Islam. Aku akui, umat Islam pada hari ini sangat lemah. Aku sendiri tidak mempunyai ilmu agama yang cukup bagi menyebarkan dakwah seperti yang dilakukan oleh rakan-rakan aku yang lain. Sungguhpun begitu, adakah kita hanya boleh berdiam diri tatkala kehidupan umat Islam di bumi Gaza sedang diancam? Perhatikan madah di bawah:

"Lakukanlah kebaikan walau sekecil apa pun kerana kamu  tidak tahu kebaikan mana yang menghantarkan kamu menuju syurga".

Renung-renungkan. Semoga umat Islam di bumi Palestin berada di dalam rahmat dan kasih sayang Allah Subhanahu Wataala. :)